Tradedoubler vinner stort europeiskt näthandelspris för banbrytande studie

2013 05 29 - I denna unika åtta-lands-studie över den roll prestationsbaserad marknadsföring spelar i konsumenters köpresa har Tradedoublers Insight Unit undersökt exakt hur e-handelns frammarsch och konsumenternas förflyttning till smartphones och surfplattor har brutit kundernas traditionella köpmönster, samt vad detta betyder för marknadsförare.

Stewart Emerson, Interim Marketing Director på Tradedoubler, säger: ”Det här är en mycket välkommen utmärkelse. Tradedoublers studie kartlägger konsumenternas beteende och hur ny teknologi påverkar deras interaktion med butiker och varumärken, vilket ger många insikter om hur man kan arbeta för att öka försäljningen. Vi delar med oss av insikterna till våra 2 000 annonsörer och hjälper marknadsförare att förstå den allt viktigare roll som kanaler för prestationsbaserad marknadsföring spelar i köpresan.”

Nils Lindhe, Nordenchef för Tradedoubler, säger: ”92 procent av de uppkopplade konsumenterna (2) har gjort sajter och appar för prestationsbaserad marknadsföring till en avgörande kanal för sina köpbeslut – från prisjämförelsesajter till lojalitets- och premieprogram, kuponger, voucherkoder och cashbacksajter. Utan närvaro på dessa sajter riskerar varumärken att tidigt bli uteslutna ur en konsuments urval.”

Utöver den roll som prestationsbaserad marknadsföring spelar belyste även undersökningen vilken roll trender som showrooming och second-screening spelar. Statistik och grafer finns samt full resultatrapport finns att tillgå på www.tradedoubler.com/se/performance-marketing

Alison Fennah, Vice President, Research and Marketing på IAB Europe säger:”Vi gratulerar alla årets vinnare och hedersomnämnanden. Kvaliteten och kvantiteten på bidragen visar tydligt på det bidrag som innovativa forskningsprojekt kan ge till utvecklingen av branschen. Utmärkelserna bidrar till att marknadsföra och sprida best practice över Europa, och de vinnande bidragen kommer att bli en del av IAB Europes växande bibliotek av best practice som används och refereas av branschföreträdare.”

Nick Hiddleston, Worldwide Research Director, ZenithOptimedia var ordförande för 2013 års jury som bestod av Serena Belloni, ansvarig för Research & Marketing, IAB Italy; Pawel Kolenda, Market Research Manager, IAB Poland; Bernd Vehlow, Head of Market Research, United Internet Media och Vicky Cook, Partner, Business Planning, Mindshare.

##

1. Tradedoubler Insight Unit genomförde undersökningen bland 2 500 smartphoneanvändare som shoppar online minst en gång i månaden – i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Holland, Spanien, Sverige och Polen. Länderna som inkluderats i undersökningen står för 89 procent av den Europeiska retail-e-handeln.
2. Uppkopplade konsumenter: konsumenter som äger en smartphone och shoppar online minst en gång i månaden.

För mer information, kontakta:
Nils Lindhe
Nordenchef, Tradedoubler