Tradedoubler hjälper fler företag att erövra europeisk E-handel och mobilhandel

London, 23 maj 2012

Tradedoubler, verksamt med teknik och tjänster för prestationsbaserad marknadsföring, lanserade idag sin kampanj som ska hjälpa kunder likväl som partners inom affiliate marknadsföring att identifiera och utnyttja nya möjligheter inom E-handel och M-handel (onlinehandel på mobila plattformar).

Kampanjen speglar Tradedoublers starka beslutsamhet att hjälpa sina kunder att hitta rätt väg bland all hype och förvirring som idag omgärdar mobilmarknadsföring. Kampanjen åtföljs av en ny hemsida och en ny varumärkesidentitet, som också lanseras idag.

Framväxande kommunikationsteknik och en allt större kundbas som använder sociala och mobila tjänster skapar stora förändringar i hur människor skaffar beslutsunderlag för sina inköp och också hur man köper. E-handeln i Europa förutspås öka med 16,1% till 2 125 miljarder svenska kronor (€232,76 miljarder) under 2012 vilket motsvarar en sjundedel av all handel i de mest utvecklade europeiska marknaderna.  M-handel ökar med 40% per år de närmaste fem åren, men Tradedoubler uppskattar att bara 8% av Europas handlare har en mobil handelsplats eller App på plats idag.

Tradedoubler tror att anledningen till att handeln inte snabbare tagit till sig möjligheterna som M-handel ger, främst är att man saknar kunskap om hur och inom vilka områden man ska investera samt osäkerhet om hur man ska hantera viktiga faktorer som exempelvis plattforms- och enhetsfragmentering,  användarupplevelse, säkerhet och integritetsfrågor.

“M-handel börjar redan förändra hur handeln fungerar och den här trenden blir bara starkare och utvecklas bara snabbare och snabbare,” säger Tradedoublers koncernchef Urban Gillström. “Det är en hisnande utveckling. Vår mobiltrafik genererar redan över två miljoner köp i månaden för våra kunder. Varken annonsörer eller publishers har råd att ignorera en sådan möjlighet. Vi lever idag i en tid då vi vant oss vid att kunna få vad som helst, när som helst, var som helst, så företag måste utveckla och implementera sätt att sömlöst integrera E-handel och M-handel om de vill motsvara sina kunders behov och hålla sina konkurrenter ifrån sig. Vi inser att detta kan vara skrämmande för många annonsörer och mediehus, så vi vill gärna hjälpa till.”

Tradedoubler var det första pan-europeiska nätverk som erbjöd ett integrerat affiliatenätverk för både E-handel och M-handel så att annonsörers kampanjer även kan nå användare av mobila enheter. Detta följer en tidigare lansering i år med introduktionen av Application Download Tracking (ADT) för iOS och Android. Detta möjliggör för företag att mäta sin ROI på nedladdning av appar, samt mäta köp och leads i appar.

Tradedoubler har ett prisbelönt publishernätverk och kan se om en säljtransaktion hos onlinehandlare har initierats av en hemsida, mobilsajt eller en App. Tradedoublers teknik säkerställer  att annonsörer kan bedöma utfallet av enskilda aktiviteter i kampanjer som går i flera kanaler och systemen ser också till att  publishers får rätt ersättning för sitt annonsutrymme.

Tradedoubler skapar nu också ett  internationellt team med särskilt fokus på M-handel och förstärker därmed  sitt engagemang att hjälpa annonsörer och publishers att hantera de utmaningar som handel i mobiler och pekplattor innebär. Det nya teamet ska överföra kunskap och expertis till annonsörer och webbpublishers som behöver lära sig mer om M-handel.

“Detta är en spännande tid för hela branschen inom digital marknadsföring och självfallet också för Tradedoubler,” säger Tradedoublers Timo Ronkainen, global chef för mobillösningar. “Kunder över hela Europa svarar mycket positivt på vår allt mer omfattande portfölj av lösningar för E-handel och M-handel när de får klart för sig fördelarna med att också kunna nå   mobila  enheter genom affiliteprogram. Vi vill bygga vidare på detta för att ännu bättre kunna hjälpa befintliga och framtida partner - inklusive handlare, publishers och byråer - som kanske är villrådiga inför hur man bäst kommer igång med verksamhet på den mobila arenan, eller hur man fortsätter när man väl etablerat grunderna. Alla våra kunder kommer överlag också att få ännu bättre stöd genom vår nylanserade och förbättrade hemsida.”

Ett program för insikt och utbildning om M-handel kommer att byggas på branschledande forskning, som kommer att presenteras på A4U Expo 1 i Barcelona 19 - 20 juni.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Rönn

Angselius Rönn AB

+46-70-7661449

johan.ronn@angseliusronn.se

Om Tradedoubler

Tradedoubler arbetar med prestationsbaserad digital marknadsföring och teknik. Tradedoubler hjälper över 2 000 annonsörer att nå sina affärsmål både online och via mobiler, genom ett nätverk av över 140 000 webbpublishers.

Tradedoubler har unik räckvidd och når cirka 70% av Europas E-handelskunder. Bolaget expanderade på kunders begäran nyligen till Latinamerika. Bland Tradedoublers annonsörer kan nämnas Apple, American Express, Dell, Disney, Expedia och CDON. Aktien handlas på Nasdaq OMX.

Mer information finns på www.tradedoubler.com