(Web-) winkelketens zonder performance marketing-programma missen de eerste slag om de ´Connected Consumer´

Onderzoek: ´Aankooptraject begint op vergelijkings- en kortingssites...´

Rotterdam, 2 mei 2013 – Smartphones en prijsdruk zorgen voor een omslag in het aankooptraject dat het leeuwendeel van de Europese consumenten aflegt, blijkt uit onderzoek  van Tradedoubler. De ´Connected Consumer´ heeft een smartphone en doet minstens maandelijks een online aankoop. Liefst 92 procent van hen zoekt, vergelijkt en vindt zijn aankoop op vergelijkings- en aanbiedingssites. Wáár de koop uiteindelijk plaatsvindt, is een tweede. Maar een goed performance marketing-programma is een voorwaarde om de klant niet al in de eerste slag te verliezen.

Een tweede belangrijke bevinding uit het Tradedoubler-onderzoek is dat de eigen sites van merken en ketens het verliezen van vergelijkings- en aanbiedingssites als eerste fase van het aankooptraject.

Tradedoubler, internationaal toonaangevend in performance-based digital marketing en technologie, publiceert deze en meer bevindingen uit zijn onderzoek in een gelijknamige whitepaper dat hier beschikbaar is.

´Verbonden consumenten´  maken steeds meer gebruik van performance marketing-websites en -apps, in de vorm van prijsvergelijkingssites, spaar- en kortingsprogramma´s, kortingscoupons en actiecodes, en cash back sites.

Tijdens de oriëntatiefase, de eerste fase van het aankoopproces, maakt 92 procent van de consumenten gebruik van performance based-marketingwebsites en -apps. Merken- en retailerwebsites staan met 87 procent op de tweede plaats. Voor de winkelstraat en met name voor modewinkels is deze ontwikkeling een bedreiging: slechts 47 procent van de verbonden consumenten oriënteert zich in de eerste fase van het aankooptraject op de website van de modewinkel.

Afronden van de daadwerkelijke aankoop, doen consumenten tegenwoordig vrijwel even vaak op de performance marketing-website als op de retailerwebsite (82 tegen 83 procent).

Cost Per Action?

”Dit onderzoek moet een waarschuwing zijn voor iedere marketeer en winkelier”, zegt Pascal Gayat, regiodirecteur Benelux en Frankrijk van Tradedoubler. ”Performance marketingkanalen werden oorspronkelijk geacht belangrijk te zijn in de laatste fase van het aankoopproces – voor ´the last click´. Daarom wordt er doorgaans afgerekend volgens Cost Per Action (CPA)-modellen. Het onderzoek laat nu juist zien dat merken een performance marketing-programma hard nodig hebben om relevant te zijn in de eerste fase, die van ´the first impression’.”

Showrooming

Het snelgroeiende fenomeen ´showrooming´ wil zeggen dat consumenten in de winkelkiezen en thuis kopen. Showrooming betekent dat merken en winkelketens die klanten viaetalages weten te lokken en verleiden, niet vanzelfsprekend zijn verzekerd van omzet.

Liefst 60 procent van de ´verbonden consumenten´ gebruikt de smartphone tijdens hetwinkelen. Driekwart van deze groep zoekt via de mobiele telefoon naar informatie overeen winkelproduct. 70 procent controleert of er elders een betere prijs wordt geboden. En 60 procent gaat vervolgens naar huis om het product later online aan te schaffen.

”Binnenlokken van klanten is niet langer de maatstaf voor succes”, zegt Gayat. ”Het blijktdat maar liefst 51 procent van de mobiele shoppers naar coupons of kortingen zoekt voorproducten die ze net in de winkel hebben gezien, en dat 44 procent gebruik maakt vancoupons die naar de mobiel zijn gestuurd.”

Klantentrouw

Performance marketingkanalen die een vast onderdeel worden van het aankoopgedrag, blijken ook hun eigen klantentrouw te creëren, met de bijbehorende herhalingsaankopen en merkentrouw. Zo blijkt dat het versturen van e-mails vanuit performance based-websites ertoe leidt dat een kwart van de consumenten maandelijks extra aankopen doet   bijna evenveel als na het ontvangen van een e-mail van een merk.

Voor meer informatie:
PublieksWerk