Smartphone kan de redding van de winkelstraat zijn

Amsterdam, 23 oktober 2012

De traditionele winkelstraat dreigt volgens sommige voorspellingen uit te sterven. Maar winkeliers en winkelketens kunnen prima terugslaan door een goede mobiele strategie op te nemen in hun marketingplannen, blijkt uit recent onderzoek van Tradedoubler, het prestatiemarketing- en -technologiebureau.

Het Tradedoubler-onderzoek* onder 2000 Europese smartphone-gebruikers, toont aan dat 38 procent van de mensen die op hun mobiel naar een product zoeken vervolgens naar een winkel gaat om het dáár aan te schaffen. Nog eens 47 procent rondt de aankoop af op de PC. En 25 procent doet de daadwerkelijke aankoop met de mobiel zelf. De tablet wordt in 7 procent van de gevallen gebruikt om de aankoop te doen.

Het Engelstalige Tradedoubler-rapport is hier in zijn geheel beschikbaar.

Showroomen

Het rapport laat zien dat het gebruik van de smartphone in de winkel ook omzet kan kosten, met name wanneer ketens en winkeleigenaren geen effectieve mobiele-klantstrategie hebben. ´Showroomen´ is het fenomeen waarbij klanten eerst winkels bezoeken om producten te bekijken en dan hun mobiel grijpen om de daadwerkelijke aanschaf tegen de laagste prijs in een webwinkel te doen. Dit gedrag kwam ook naar voren in de studie, waarin 42 procent aangaf zijn mobiel wel eens in een winkel te gebruiken om elders een betere aanbieding te vinden.

”Er is al veel geschreven over de mobiel als mogelijk nachtmerrie-scenario voor winkeliers”, zegt Joost Hagesteijn, directeur van Tradedoubler. ”Maar ons onderzoek toont aan dat het tegenovergestelde net zo goed waar kan zijn. Voorwaarde is dat winkeleigenaren de mogelijkheden die mobiel biedt, vóór zich laten werken en niet bang zijn voor een multichannel-strategie om de koop te sluiten. Wij ondervinden momenteel dat mobiele zoekopdrachten een geweldige katalysator kunnen zijn voor het winkelbezoek.”

Profiteren van mobiel

Het Tradedoubler-rapport adviseert winkeleigenaren die van de mobiele invasie willen profiteren, te zorgen voor:

• naadloze aansluiting van on- en offline kanalen
  • bekrachtiging van die strategie door dagelijkse aanbiedingen en winkelwaardebonnen
  • geoptimaliseerde websites voor de mobiele en de smartphone
  • mobiele affiliate-marketingprogramma´s.

Klanten zijn dol op de aanvullende mogelijkheden die mobiel biedt. Uit het onderzoek blijkt dat 35 procent kortingsbonnen gebruikt en dat 56 procent locatiegebaseerde aanbiedingen waardeert – hoewel momenteel nog slechts 16 procent die laatste ontvangt.

”De retailwereld draait een slag om zijn as”, zegt Hagesteijn. ”Technologie verandert de manier waarop we producten zoeken, vinden en kopen. Apps en smartphones veranderen het gedrag van consumenten, die voortaan altijd een reactie van een winkel verwachten, via verschillende kanalen en tijdens verschillende contactmomenten. Winkeliers en ketens die dit niet oppakken, zullen snel achterop raken.”

Tradedoubler heeft de technologische veranderingen die het nieuwe klantgedrag veroorzaken omarmt, en werkt met verschillende klanten samen aan geïntegreerde campagnes voor mobiele aankopen. Deze bevatten ook speciale aanbiedingen die aanmoedigen om in de winkel langs te gaan, om zo het bezoek te verhogen en de kans op aanvullende verkoop te vergroten.

Tradedoubler was het eerste pan-Europese netwerk met een geïntegreerd e-commerce en m-commerce affiliate-marketingaanbod, wat adverteerders helpt hun online programma´s naar mobiele apparaten uit te breiden. Begin dit jaar introduceerde Tradedoubler ook Application Download Tracking (ADT) voor iOS en Android, wat bedrijven in staat stelt het rendement op investeringen in Apps te bepalen.

Tradedoubler-klanten profiteren van het onderscheiden uitgeversnetwerk. Daarnaast kan Tradedoubler als geen ander bepalen hoe een aankoop precies tot stand is gekomen: via de website, mobiele site of de app van een affiliate. De Tradedoubler-technologie zorgt voor accurate betaling van de uitgevers en maakt dat adverteerders de kracht van de afzonderlijke onderdelen van cross-channel campagnes kunnen bepalen.

Voor meer informatie:
Piet van Reeuwijk
PublieksWerk
tradedoubler@publiekswerk.nl

Over Tradedoubler

Tradedoubler is internationaal toonaangevend in performance-based digital marketing en –technologie. Tradedoubler is in 1999 opgericht in Zweden en is uitgegroeid tot het affiliate netwerk met het grootste bereik. Tradedoubler was de eerste die e- en m-commerce technologisch integreerde binnen een omzetgenererend zakelijk model voor adverteerders en uitgevers en genereerde €3,5 miljard omzet voor zijn klanten in 2011.Adverteerders zijn onder meer ANWB, Dell, Disney, Expedia, OAD Reizen, Sony, UPC en Vodafone. Het aandeel staat genoteerd aan de Nasdaq onder OMX. Meer informatie biedt www.tradedoubler.com.